شایع‌ ترین بیماری‌ های زنان را بشناسید

همه بانوان باید نسبت به آسیب‌ ها و بیماری‌ هایی که ممکن است سلامت آنها را به خطر بیندازد هوشیار باشند و با آگاهی بیشتر در این زمینه می‌ توانند از سلامت خود مراقبت کنند، فراموش نکنید که بانوان موظفند در طی سال چندین مرتبه چکاپ‌ های ضروری را انجام داده تا مبادا بر اثر ابتلا به بیماری‌ های پنهان با خطرات زیادی مواجه شوند.

شایع‌ ترین بیماری‌ های زنانه مربوط به دستگاه تناسلی میشود، گاهی اوقات بانوان در پی ابتلا به بیماری‌ هایی همچون زگیل تناسلی، تبحال تناسلی و حتی عفونت‌ های ادراری ممکن است آسیب دیدگی‌ های شدیدی را در ناحیه واژن و رحم متحمل شوند اما در این مورد نباید از آسیب‌ هایی همچون التهاب لگن، انسداد و چسبندگی لوله‌ های رحم غافل شد.

هر کدام از این بیماری‌ ها علائم و نشانه‌ هایی دارند که با آگاهی نسبت به آنها می‌ توانید در زمان مناسب به پزشک مراجعه کنید و اگر خیلی زود به وجود این بیماری‌ ها پی ببرید درمان آسان‌ تر انجام شده و با کمترین عوارض سلامت فرد باز می‌ گردد.

یکی دیگر از آسیب‌ ها و بیماری‌ هایی که امروزه در سراسر دنیا بانوان زیادی با آن درگیر هستند سرطان تخمدان است، سرطان تخمدان یک بیماری خاموش است و تا زمانی که به مرحله پیشرفته نرسد افراد عملکرد غیر طبیعی از رحم را متوجه نمیشود، این آسیب علائمی همچون نفخ شکم، درد شکم و تکرر ادرار را در پی دارد.

سرطان سینه یکی دیگر از آسیب‌ ها و بیماری‌ های پیشرونده است که می‌ تواند سلامت بانوان را به طور جدی به خطر بیندازد، از مهمترین نشانه‌ های سرطان سینه باید به ایجاد توده در سینه اشاره کرد که البته با ترشح یا خونریزی همراه است و ممکن است تغییرات وسیع پوستی را در ناحیه سینه و غدد لنفاوی مشاهده نمایید.

از دیگر بیماری‌ های شایع زنانه باید به سرطان رحم اشاره کرد، عموماً بانوان جوان در پی اختلالات ژنتیکی این نوع بیماری را تجربه می‌ کنند که با ترشحات غیر عادی واژن همراه بوده و ناحیه لگن نسبت به قبل تحریک پذیرتر میشود.

مطالعه بیشتر  نارسایی زودرس تخمدان

اما برخی از آسیب‌ ها و بیماری‌ های زنانه در عین شایع بودن خطرات کمتری در پی داشته و روند درمان آنها آسان‌ تر سپری میشود، کیست تخمدان از همان بیماری‌ ها به شمار آمده و بانوان می‌ توانند با طی کردن دوره درمان به طور کامل عملکرد طبیعی تخمدان‌ ها را داشته باشد.

تنبلی تخمدان از دیگر بیماری‌ های زنانه است که در پی برهم خوردن تعادل هورمونی اتفاق می‌ افتد، معمولا این آسیب در پی اختلالات هورمونی پدیدار میشود و با بی‌ نظمی قاعدگی نیز همراه است.

با این حال توجه داشته باشید که هرگونه اختلال و بیماری که متوجه رحم باشد عواقب و عوارض زیادی در پی دارد، به عنوان مثال چسبندگی رحم که عموماً از بیماری‌ های شایع زنانه به شمار می‌ آید تا حد زیادی خطر آفرین است و می‌ تواند سبب بروز ناباروری، سقط مکرر و نهایتاً تخریب بافت رحم شود.

از طرفی نباید نسبت به فیبروم‌ های رحمی بی‌ توجه باشید، این توده‌ های خوش خیم اغلب در سن ۲۵ تا ۴۰ سالگی شیوع پیدا می‌ کنند و می‌ توانند روند رشد و تکثیر خود را در بخش‌ های مختلف رحم انجام دهند.

از طرفی بانوان ممکن است به کرات دچار عفونت واژن شوند که البته با راهکارهای موثر و دارو درمانی می‌ توانند از عوارض این نوع اختلالات محفوظ مانده و هرگز چنین بیماری‌ هایی را مجدداً تجربه نخواهند کرد.

راهکاری برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ های زنان

قطعاً بیماری‌ های زنان هر کدام به تنهایی خطرات و عوارض زیادی در پی دارند و گاها طی کردن پروسه‌ های درمان برای بانوان سخت و طولانی شده و حتی ممکن است در روند درمان ناامید شوند.

اما همه بانوان می‌ توانند با چند روش آسان از انواع بیماری‌ های زنانه پیشگیری کرده و همواره جسمی سلامت و عاری از هرگونه آلودگی خواهند داشت.

مطالعه بیشتر  برداشت رحم چگونه فرایندی است؟

متخصصان بر این باورند که اگر همه افراد روند زندگی خود را به دور از استرس و تنش قرار دهند از بیماری‌ های قلبی، سکته و سرطان در امان خواهند بود، مهم است که بانوان زندگی سالمی را در پیش گرفته و بدون مصرف انواع دخانیات، تنباکو و سیگار قطعاً جسمی سالم خواهند داشت و هرگز به بیماری‌ های زنان مبتلا نمیشود.

نکته دیگری که همه افراد در گروه‌ های سنی مختلف باید به آن توجه کنند داشتن رژیم غذایی سالم است، مصرف انواع چربی‌ های اشباع نشده و خوراکی‌ ها و میوه‌ های ارگانیک از جمله غلات، سبزیجات و منابع پروتئین همگی به سلامت بدن کمک کرده و راهی موثر برای پیشگیری از بیماری‌ های خطرناک می‌ باشد.

حتماً شما هم شنیده‌ اید که همه متخصصان به ورزش کردن تاکید زیادی دارند، اگر بانوان به طور مرتب فعالیت‌ های ورزشی مورد علاقه خود را در برنامه روزانه گنجانده و به طور مکرر و پیوسته انجام دهند از سایر بیماری‌ ها محفوظ مانده و خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌ های قلبی برای آنها کاهش پیدا می‌ کند.

بانوان می‌ توانند حتی در طی روز با نیم ساعت پیاده‌ روی در شرایط مساعد به سلامت بدن کمک کرده و عملکرد بهتر بدن و حفظ تناسب اندام را شاهد خواهند بود، با این کار می‌ توانند وزن اضافه بدن را کاهش داده و شاخص توده بدنی را به حد نرمال می‌ رسانند.

اگر برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ های زنان تحت نظر پزشک تست پاپ اسمیر را انجام دهید از وضعیت و سلامت ناحیه تناسلی و رحم مطلع خواهید شد.

متخصصان معتقدند که بررسی میزان هورمون‌ ها در فواصل زمانی مشخص راهکاری مناسب برای بررسی آسیب‌ های احتمالی است همچنین بانوان می‌ توانند با انجام سایر آزمایشات، معاینات و تصویربرداری‌ ها در زمان مناسب از بسیاری از بیماری‌ ها پیشگیری کرده و اگر اختلالی بروز پیدا کند در مراحل اولیه شناسایی خواهد شد.

به یاد داشته باشید که در کنار انجام تست پاپ اسمیر ماموگرافی و انجام آزمایش خون برای بررسی ویتامین‌ ها و فاکتورهای مهم الزامی است و باید نسبت به انجام آن کاملاً هوشیار بوده و به هیچ عنوان در این مورد کوتاهی صورت نگیرد.

مطالعه بیشتر  عفونت جنسی چیست؟ و چه علائمی دارد، پیگیری از عفونت جنسی

مهمترین علل انجام سونوگرافی رحم

یکی از راه‌ های موثر و البته دقیق برای تشخیص بیماری‌ های زنان انجام سونوگرافی است، متخصصان به واسطه امواج صوتی می‌ توانند تصاویری بسیار دقیق از رحم دریافت کرده و به این واسطه بخش‌ های حساس رحم، ناحیه تناسلی و دیگر اندام‌ های لگنی بررسی خواهد شد.

سونوگرافی از رحم به منظور بررسی وضعیت بارداری انجام میشود و اگر بارداری خارج از رحم اتفاق افتاده باشد متخصصان خیلی زود و پیش از آسیب دیدگی لوله‌ های فالوپ از این عارضه مطلع شده و شرایط را برای خارج کردن نطفه انجام می‌ دهند.

همچنین متخصصان برای بررسی روند رشد جنین در دوره بارداری این نوع تصویربرداری را کاربردی و بی‌ خطر می‌ دانند همچنین اگر بانوان بنا به دلایل مختلف با خون در ادرار مواجه شوند یا بعد از یائسگی خونریزی‌ های شدید را تجربه کنند به واسطه سونوگرافی می‌ توانند علت آسیب را پیدا کرده و روند درمان را انجام می‌ دهند.

گاهی اوقات نیاز است که پزشک بنا به دلایل مختلف طول و ضخامت سیرویکس یا دهانه رحم را ارزیابی کند برای انجام این چکاپ‌ ها قطعاً سونوگرافی روشی موثر و کارآمد است که نتایج بسیار دقیق و جزئی را در اختیار پزشک قرار می‌ دهد.

گاهاً به واسطه بروز آسیب‌ ها و عوارض مختلف متخصصان سعی دارند شکل، سایز و محل قرارگیری رحم و تخمدان‌ ها را بررسی کنند همچنین اگر پزشک احتمال بروز عفونت یا التهابات لگنی را داده باشد با انجام سونوگرافی می‌ توانند تشخیص دقیق و قطعی را به بیماران اعلام نمایند.

با این حال پزشک می‌ تواند با استفاده از این روش نوین تصویربرداری دقیق و جزئی را از رحم، تخمدان‌ ها، مثانه، لوله‌ های فلوپ انجام دهد و اگر تومورهای خوش خیم یا بدخیم در بخش‌ های داخلی یا خارجی رحم دیده شوند پزشک به واسطه سونوگرافی می‌ تواند وضعیت و نوع آنها را ارزیابی کرده و تشخیصی دقیق خواهند داشت و به این واسطه درمان‌ های تخصصی بدون خطا و با بهترین اثرگذاری انجام می‌ پذیرد.