با آغاز دوره بارداری برخی از بانوان حالات متفاوتی را تجربه می‌ کنند که از شایع‌ ترین آنها می‌ توان به تهوع اشاره کرد، معمولاً این عارضه در ابتدای روز بیش از هر زمان دیگری حس میشود و به مرور زمان کمتر شده و ممکن است تا اواسط بارداری ادامه پیدا کند.

اگر بخواهیم کمی در مورد علائم تهوع بارداری صحبت کنیم باید بدانید که با آغاز بارداری و پدیدار شدن تهوع به مرور شاهد افزایش ترشح بزاق بوده و بانوان باردار نسبت به انواع بوی غذا یا عطرها حس تهوع بیشتری خواهند داشت، البته تهوعی که در سه ماهه اول اتفاق می‌افتد معمولاً با استفراغ همراه است و بعد از خوردن انواع غذا ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد.

با تمام این تفاسیر متخصصان افزایش ناگهانی در میزان هورمون‌ ها را عامل تهوع بارداری دانسته و معتقدند که اگر بانوان به طور مکرر در حرکت باشند و زمان زیادی را در سفر و در وسایل نقلیه سپری کنند بیش از هر زمان دیگری تهوع را خواهند داشت، البته استرس عاطفی، خستگی مفرط و البته بارداری دو یا چند قلو عامل دیگر تهوع بارداری می‌ باشد.

اما متخصصان تهوع بارداری را به عوامل دیگر از جمله ژنتیک نیز نسبت می‌ دهند همچنین قرار گرفتن در آب و هوای گرم و داشتن استرس برای هر مسئله کوچک و بزرگ می‌ تواند به تهوع بارداری ختم شود.

همواره به یاد داشته باشه که در دوران بارداری سایر اندام‌ های بدن حساسیت بالاتری دارند به عنوان مثال معده وضعیت حساسی داشته و می‌ تواند عاملی برای تهوع بارداری باشد از طرفی دیگر مغز نسبت به هورمون‌ ها و عوامل تحریک پذیر حساسیت بیشتری داشته و سریع‌ تر پاسخ می‌ دهد.

پیشگیری از تهوع در بارداری

پیشگیری از تهوع در بارداری

پیشگیری از تهوع در بارداری

نگرانی بانوان در مورد تهوع بارداری کاملاً طبیعی است زیرا اگر این اختلال وجود داشته باشد ممکن است باعث از بین رفتن اشتهای مادر شده و به مرور زمان در کنار کاهش وزن دردهای شکمی و لگنی نیز اتفاق می‌ افتد.

مطالعه بیشتر  قرص اورژانسی

همچنین بانوان می‌ توانند با چند راهکار ساده از تهوع بارداری جلوگیری کرده و این دوره حساس را به سلامت و با عوارض کمتر سپری خواهند کرد، اگر در این مورد با متخصصان مشورت کنید راهکارهای آسان از جمله تقسیم وعده‌ های غذایی با حجم کوچک‌ تر را به شما پیشنهاد می‌ دهند مهم است که در هر وعده حجم محدودی از غذاهای مقوی را مصرف کرده و تعداد وعده‌ های غذایی خود را بیشتر کنید.

ناگفته نماند که با پرهیز از مصرف غذاهای چرب می‌ توانید دوره بارداری را سالم‌ تر سپری کرده و اطمینان داشته باشید که با این کار تهوع بارداری رفع میشود.

یکی از عوامل موثر بر تهوع بارداری خستگی است به محض ناتوان شدن و بی‌ حال شدن می‌ توانید با چرت‌ های کوتاه انرژی بدن را شارژ کنید و با این کار قطعاً از تهوع نیز جلوگیری خواهید کرد، همچنین بهتر است که انواع مکمل‌ ها و ویتامین‌ ها را در شب مصرف کنید.

از طرفی بهتر است که دائماً فضای خانه را تهویه کرده و به فضای آزاد دسترسی داشته باشید، دوری از هرگونه دود دخانیات باعث میشود تا تهوع دوره بارداری را تجربه نکنید البته مصرف بیشتر آب آشامیدنی قبل از غذا به پیشگیری از تهوع بارداری کمک می‌ کند.

اما با این راهکارهای ساده می‌ توانید از تهوع بارداری جلوگیری کنید اما اگر باز هم ضمن مراقبت‌ ها و رعایت نکات کلیدی با چنین اختلالی مواجه هستید مهم است که با پزشک خود در میان گذاشته تا در صورت نیاز با مصرف انواع دارو شرایط را تحت کنترل درآورید.

درمان تهوع بارداری

درمان تهوع بارداری

درمان تهوع بارداری

برخی حالات مانند تهوع در دوره بارداری برای بانوان بسیار سخت است و طی کردن این دوران نیاز به مراقبت بیشتر دارد و البته با راهکارهای موثر می‌ توانید شرایط را تحت کنترل در آورید.

مطالعه بیشتر  حاملگی خارج از رحم

بهترین راه برای کنترل تهوع بارداری نوشیدن آب سالم است مصرف آب در دوره بارداری حس تهوع و استفراغ را کاهش داده و با هیدرات نگه داشتن بدن شرایط برای بانوان باردار و جنین بهتر میشود.

همواره بهتر است که یک لیوان آب در کنار خود داشته باشید و هنگام بیدار شدن از خواب جرعه ای از آن بنوشید، با این کار تهوع بارداری کمتر میشود.

حتماً شما هم شنیده‌ اید که مصرف لیموی تازه راه حلی کاربردی برای کنترل تهوع بارداری است، بهتر است که همیشه لیموی تازه را در خانه داشته باشید و بو کردن لیمو و مصرف آن حس آرامبخشی به افراد داده که باعث تسکین تهوع میشود به خاطر داشته باشید که استشمام بوی لیمو برای درمان تهوع مناسب است می‌ توانید مقداری از آب لیموی تازه را برای یک دستمال کوچک بچکانید و هنگام تهوع آن را استشمام کنید، البته بهتر است که در مصرف لیمو کمی محتاط باشید.

روش دیگر برای کنترل تهوع بارداری استفاده از زنجبیل است، زنجبیل ترشح اسید معده را کنترل کرده و از افزایش ناگهانی آن جلوگیری می‌ کند اگر با تهوع در دوره بارداری مواجه هستید می‌ توانید مقداری پودر زنجبیل را در یک لیوان ریخته و همراه با آب ولرم و مقداری عسل میل کنید، مهم است که در ابتدای روز از این نوع نوشیدنی استفاده کرده و حتماً در مقادیر محدود از آن مصرف نمایید، البته می‌ توانید زنجبیل را به صورت دم کرده و دمنوش استفاده کرده و پس از جوشاندن آن به مدت ۱۰ دقیقه همراه با عسل میل کنید.

استفاده از نعنا راه حل دیگری برای کنترل تهوع بارداری است، شما می‌ توانید برای آرام‌ تر کردن معده و پیشگیری از تهوع بارداری از نوشیدنی‌ های حاوی نعنا استفاده کنید به یاد داشته باشید که اگر در این دوران حساس از غذاهای سازگار با معده استفاده کنید میزان تهوع را کمتر کرده و شرایط کاملاً آرام و تحت کنترل خواهد بود.

مطالعه بیشتر  اهمیت کنترل وزن پیش از بارداری

در دوران بارداری با وجود تهوع نمی‌ توانید از غذاهای تند و حاوی ادویه استفاده کنید از طرفی متخصصان مصرف ویتامین ب ۶ را از راهکارهای مناسب برای کنترل تهوع بارداری می‌ دانند، این ویتامین با مقدار زیاد در برنج قهوه‌ ای، موز، ماهی، ذرت و آجیل یافت میشود.

اگر متوجه میشوید که به طور پیوسته با تهوع بارداری مواجه هستید علاوه بر رعایت نکات تغذیه‌ ای با انجام پیاده‌ روی منظم شرایط را کمی آسان‌ تر خواهید کرد.

به طور معمول عامل اصلی تهوع بارداری هورمون پروژسترون است که با پیاده‌ روی می‌ توانید میزان هورمون‌ ها را رقیق‌ تر کرده و از تهوع جلوگیری نمایید، تنفس هوای تازه برای بانوانی که با تهوع مواجه هستند راهکار بسیار مناسبی است.

اما اگر بانوان نتوانند با مصرف تغذیه ارگانیک ویتامین ب ۶ را به بدن برسانند پزشک با مصرف انواع دارو و مکمل می‌ تواند نیاز بدن را به این ویتامین مهم برطرف سازد، البته برخی از پزشکان تجویز داروهایی از جمله مسدود کننده ریفلاکس اسید را کاربردی‌ تر دانسته و می‌ توانند شرایط را برای بانوان با وجود تهوع بارداری آسان‌ تر کنند.

اگر به واسطه تمامی نکات گفته شده باز هم تهوع ادامه پیدا کرد متخصصان از طریق دارو می‌ توانند شرایط را برای بانوان به گونه‌ ای پیش ببرند که تهوع برطرف شده و شرایط روال طبیعی خود را سپری خواهد کرد.

همواره این نکته را به خاطر داشته باشید که تهوع بارداری به خصوص در ابتدای روز کاملاً طبیعی است اما این عارضه زمانی نگران کننده میشود که فرد برای روزهای پی در پی با این عارضه مواجه است و هر لحظه به شدت آن افزوده میشود قطعاً این مسئله باعث کاهش وزن مادر شده و ممکن است بر رشد جنین نیز اثرگذار باشد، پس مهم است که تهوع بارداری را جدی دانسته و تحت نظر متخصصان با راهکارهای موثر برای کنترل و رفع آن اقدام نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *