ترشحات واژن و انواع آن

عوامل موثر بر تغییر در تعادل ترشحات واژن

ترشحاتی که در ناحیه واژن مشاهده می‌ کنید اغلب کاملاً طبیعی است و حضور این ترشحات برای روان‌ تر کردن واژن و البته پاکسازی آن از انواع آلودگی‌ ها مهم و ضروری می‌ باشد. ا

ما مسئله این است که اگر تغییری در میزان ترشحات، رنگ و یا بوی آنها اتفاق بیفتد وضعیت کمی نگران کننده بوده و باید به حضور انواع بیماری‌ ها و حتی عفونت مشکوک شوید.

زمانی که تغییر در میزان ترشحات واژن دیده میشود متخصصان چند فاکتور مهم را بررسی می کنند زیرا ممکن است این مسئله نشات گرفته از استفاده دائمی از آنتی بیوتیک‌ ها یا استروئید باشد البته قرص‌ های ضد بارداری و حتی ابتلا به دیابت می‌ تواند بر این مسئله تاثیر مستقیم داشته باشد.

اما تغییرات ایجاد شده در میزان ترشحات واژن در موارد خاص خطرناک هستند و می‌ تواند نشانه‌ ای از ابتلا به سرطان رحم باشد، اما تجربه نشان می‌ دهد که در اغلب موارد تغییراتی که در میزان ترشحات، رنگ، شکل و بوی آنها اتفاق می‌ افتد مربوط به عفونت واژن است.

گاهاً بانوان در پی ابتلا به عفونت‌ های کلامدیایی یا سوزاک که از طریق رابطه جنسی به افراد انتقال می‌ یابد بر این مسئله اثرگذار بوده و حتی می‌ تواند مربوط به یک عفونت باکتریایی باشد، البته در چنین مواردی نمی‌ توان از عفونت لگن بعد از جراحی یا بیماری‌ های التهابی لگن چشم پوشی کرد.

گاهاً برخی از افراد در پی التهاب در واژن و سوزشی که در این محدوده تجربه می‌ کنند تغییرات زیادی را در میزان ترشحات متوجه خواهند شد، ناگفته نماند که آتروفی واژن باعث نازک‌ تر شدن و خشک شدن دیواره واژن شده که اغلب بانوان این نوع اختلالات را در دوره یائسگی تجربه می‌ کنند و مستقیماً با میزان و نوع ترشحات واژن ارتباط دارد.

مطالعه بیشتر  آی یو دی چیست؟ و استفاده از آن چه عوارضی با همراه دارد؟

آشنایی با انواع ترشحات واژن

آشنایی با انواع ترشحات واژن

آشنایی با انواع ترشحات واژن

زمانی که صحبت از ترشحات واژن میشود متخصصان به همه بانوان این هشدار را می‌ دهند که نسبت به این ترشحات کاملاً هوشیار باشند، به خاطر داشته باشید که رنگ ترشحات، بافت آنها و حتی بویی که دارند می‌ تواند نشانه‌ ای از بیماری بودن واژن و رحم باشد و اغلب کاملاً طبیعی هستند و نشان می‌ دهد که ناحیه تناسلی در سلامت کامل است.

اما اگر متوجه میشوید که به طور مرتب در هر چرخه قاعدگی و در ابتدا و انتهای آن ترشحات سفید واژن را تجربه می‌ کنید کاملاً پدیده‌ ای طبیعی بوده و این ترشحات به هیچ عنوان با خارش یا غلظت بیش از حد طبیعی مشاهده نمیشود.

اما ترشحاتی که قبل یا بعد از چرخه قاعدگی با غلظت زیاد و با حالت پنیری شکل دیده میشود اغلب خطرناک بوده و می‌ تواند در صورت داشتن خارش مربوط به عفونت‌ های قارچی باشد.

اما نوع دیگر ترشحات به صورت شفاف و آبکی دیده میشود این نوع ترشحات کاملاً طبیعی هستند و ممکن است در هر زمانی از ماه با آنها مواجه شوید، اغلب بانوان با انجام فعالیت‌ های سنگین و پیوسته این نوع ترشحات را تجربه می‌ کنند که به هیچ عنوان غیر طبیعی یا خطرناک نخواهد بود.

نوع دیگر ترشحات را ممکن است در زمان تخمک گذاری به صورت شفاف اما کشدار تجربه کنید این ترشحات اغلب بی‌ رنگ هستند و هیچ بویی ندارند در چنین مواقعی ترشحات واژن کاملاً طبیعی بوده و نباید نسبت به آن حساسیت یا نگرانی داشته باشید.

اما داشتن ترشحات خونی یا قهوه‌ ای رنگ در هر دوره از چرخه قاعدگی خطرناک است، اگر به جای لکه بینی با ترشحات قهوه‌ ای مواجه هستید حتماً مسئله را به پزشک خود اطلاع دهید زیرا ممکن است این نوع ترشحات در دوره قاعدگی مربوط به سقط جنین یا بارداری خارج از رحم باشد و در مواقع عادی نشان دهنده بیمار بودن رحم یا آسیب‌ های مربوط به واژن است.

آشنایی با انواع ترشحات واژن

آشنایی با انواع ترشحات واژن

ترشحات واژن زمانی که رنگ سبز یا زرد به خود می‌ گیرند و همراه با بوی نامطبوع است می‌ تواند از نشانه‌ های ابتلا به عفونت تریکومونیازیس باشد، این عفونت اغلب از طریق روابط جنسی به افراد منتقل شده و نیاز به درمان‌ های فشرده و فوری دارد و تا بهبودی کامل و رفع این عفونت‌ ها نباید نسبت به درمان آن کوتاهی کنید.

مطالعه بیشتر  عمل زیبایی کلیتوریس و مراقبت های بعد از آن

اگر ناحیه تناسلی و دستگاه تولید مثل عملکردی بی‌ نقص داشته باشد ترشحاتی که از واژن مشاهده می‌ کنید رنگی کاملاً سفید، شفاف و بدون بو خواهد داشت، اما اگر افراد به واژینوز باکتریال مبتلا شوند ترشحات تغییرات چشمگیری داشته و بوی تند و شدید مشابه با بوی ماهی دارد این افراد به مرور زمان متوجه رنگ خاکستری یا مایل به زرد ترشحات شده و اغلب با خارش و سوزش بسیار شدید همراه است، حتی ممکن است التهابات پیش آمده در ناحیه واژن منجر به قرمزی و ورم در این محدوده شده و تا زمانی که درمان انجام نشود این آسیب‌ ها بهبود نخواهد یافت.

برخی از انواع بیماری‌ ها مانند دیابت یا بیماری‌ های التهابی لگن بر وضعیت و میزان ترشحات واژن اثرگذار است، زمانی که افراد به عفونت لگن مبتلا میشوند ترشحات وضعیت غیر طبیعی پیدا کرده و از حد طبیعی غلیظ‌ تر میشوند و البته بوی بدی خواهند داشت، اما به خاطر داشته باشید که این ترشحات در حالت‌ های غیرطبیعی باید بررسی شود زیرا ترشحات خونی یا قهوه‌ ای و هرگونه ترشح با بوی نامطبوع می‌ تواند بر اثر ابتلا به سرطان رحم نیز اتفاق بیفتد به همین دلیل همیشه بوی بد یا رنگ غیر طبیعی ترشحات واژن را نباید با درمان‌ های خودسرانه یا مراقبت‌ های خانگی بهبود داد، اگر متوجه تغییر در بافت ترشحات واژن میشوید برای چکاپ‌ دقیق حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

درمان ترشحات غیر طبیعی

درمان ترشحات غیر طبیعی

درمان ترشحات غیر طبیعی

ترشحات غیر طبیعی که در ناحیه واژن دیده میشود نیاز به درمان‌ های تخصصی دارد البته با مراقبت‌ های خانگی و کنترل آسیب‌ ها و بیماری‌ های جسمانی هم می‌ توانید در این زمینه موفق باشید.

مطالعه بیشتر  بهترین متخصص زنان و زایمان

تنها راه درمان ترشحات غیر عادی واژن این است که به پزشک زنان مراجعه کرده تا بعد از انجام معاینات و سایر روش‌ های تشخیصی بهترین شیوه درمانی انجام پذیرد.

قطعاً در این زمینه متخصصان چند سوال مهم را از افراد خواهند پرسید، اینکه ترشحات غیر طبیعی از چه زمانی آغاز شده و چه رنگی از ترشحات را بیشتر مشاهده می‌ کنند، مهم است که حتماً به بافت ترشحات و بوی آنها توجه کنید زیرا از سوالات مهمی است که توسط پزشک پرسیده میشود، البته خارش، درد و سوزشی که در اطراف واژن اتفاق می‌ افتد مسئله مهمی است که از نظر پزشکان مورد ارزیابی قرار می‌ گیرد و مهم است که به پزشک اعلام کنید که آیا شریک جنسیتان با انواع بیماری‌ های مقاربتی درگیر است یا خیر و البته مهم است که در صورت داشتن دوش واژینال حتماً مسئله را به پزشک خود اطلاع دهید.

در اغلب موارد برای درمان ترشحات غیر طبیعی واژن پزشکان از قرص یا پماد آنتی بیوتیک استفاده می‌ کنند، این نوع داروها برای زمانی کاربرد دارد که فرد با عفونت‌ های مخمری مواجه باشد و اغلب کرم‌ ها و انواع داروهای موضعی و خوراکی اثربخش خواهند بود.

بسیاری متخصصان برای درمان عفونت‌ های تریکومونیازیس از داروی مترونیدازول یا تینیدازول استفاده می‌ کنند که البته نحوه مصرف و دوز تعیین شده از طرف پزشک را باید رعایت کنید.

درمانی که برای افراد در نظر گرفته میشود بستگی به وضعیت جسمانی آنها دارد به عنوان مثال اگر بانوان در دوره یائسگی باشند درمانی برای آنها در نظر گرفته میشود که در کنار بهبود آسیب‌ های پیش آمده به رفع خشکی واژن هم کمک کند اما اگر افراد در دوره‌ های مختلف با انواع عفونت یا بیماری‌ های زنان مواجه شوند و این تغییرات با ترشحات غیر طبیعی واژن نمایان شود نیاز به درمان‌ های فشرده‌ تری داشته تا هر چه سریع‌ تر این آلودگی از ناحیه واژن و رحم پاکسازی شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *