آنچه که باید درباره نازایی بدانید

مهمترین علل نازایی در زنان

ناباروری از آن دسته آسیب‌ ها و اختلالاتی است که برای زوجین نگران کننده بوده و سعی دارند تا زمانی که فرصت‌ های طلایی از دست نرفته است برای درمان این اختلال اقدام کنند.

اما عوامل مختلفی وجود دارد که ممکن است افراد با ناباروری مواجه شوند گاهی اوقات مشکل مربوط به بانوان بوده و در برخی مواقع وضعیت جسمانی آقایان است که می‌ تواند عامل ناباروری شود.

مهمترین علت نازایی در زنان مربوط به مشکلات و بیماری‌ های رحمی است اگر بانوان با چسبندگی رحم مواجه باشند یا پولیپ  وفیبروم در رحم وجود داشته باشند احتمالاً به ناباروری ختم میشود و از مهمترین علل نازایی به شمار می‌ آیند.

از دیگر علل نازایی در زنان می‌ توان به مشکلات مربوط به لوله های  فالوپ اشاره کرد، اگر این لوله‌ های متصل به تخمدان با پیچ خوردگی یا انسداد مواجه باشند شرایط برای انتقال اسپرم به تخمدان‌ ها وجود ندارد و به همین دلیل است که بانوان با وجود مشکل در لوله‌ های فالوپ با نازایی مواجه شده و تا زمانی که اختلالات مربوطه برطرف نشود بارداری اتفاق نمی‌ افتد.

زمانی که افراد با علائم نازایی مواجه هستند باید به پزشک مراجعه کرده و ابتدا وضعیت رحم ارزیابی میشود اگر پزشک متوجه شود علت نازایی مربوط به مشکلات تخمک گذاری است احتمالاً با دارو درمانی این مشکل رفع میشود.

اما مشکلاتی از جمله نارسایی زودرس تخمدان نیز آسیب‌ های جدی‌ تری است که منجر به نازایی برای مدت طولانی خواهد شد.

در مورد نازایی نمی‌ توان کیفیت پایین تخمک‌ ها را نادیده گرفت البته اگر تعداد تخمک‌ ها محدود باشد یا تخمک گذاری به طور مرتب انجام نشود احتمالاً بانوان با نازایی مواجه میشوند.

زمانی که بانوان با ناباروری مواجه میشوند علاوه بر آسیب‌ ها و بیماری‌ های رحمی وضعیت جسمانی افراد نیز ارزیابی میشود.

اگر بانوان به طور مرتب با استرس و تنش مواجه باشند یا دچار اضافه وزن باشند احتمال انجام بارداری به صورت طبیعی برای آنها کاهش پیدا می‌ کند، البته اگر سیکل قاعدگی بسیار کوتاه باشد و یا افراد به واسطه فعالیت‌ های ورزشی درصد چربی بدن را تا حد قابل توجهی کاهش دهند احتمال مواجهه با نازایی نیز وجود دارد.

مطالعه بیشتر  سقط جنین چگونه فرآیندی است؟

مشکلات تیروئید و هرگونه تومور یا کیست در ناحیه رحم بر این مسئله اثرگذار است ضمن آنکه برهم خوردن تعادل هورمون در بدن بانوان و آقایان می‌ تواند از مهمترین علل اصلی نازایی یا ناباروری باشد.

بررسی علل نازایی در آقایان

بررسی علل نازایی در آقایان

بررسی علل نازایی در آقایان

اما نازایی که برای زوجین اتفاق می‌ افتد همیشه مربوط به اختلالات و بیماری‌ های رحمی نیست گاهی اوقات ممکن است این عارضه مربوط به سلامت و عملکرد اسپرم ها باشد، اگر آقایان انسداد مسیر حرکت اسپرم‌ ها را تجربه کنند احتمالاً افراد با ناباروری مواجه میشوند هر چند که عفونت در ناحیه تناسلی هم می‌ تواند منجر به نازایی شود.

با این حال در مورد نازایی آقایان نمی‌ توان به بیماری‌ های مزمن اشاره نکرد اگر مردان با اختلال در نعوظ مواجه باشند یا روند تولید اسپرم با مشکل و آسیب مواجه شوند قطعاً یک بارداری سالم و طبیعی رخ نمی‌ دهد.

اما از مهمترین دلایل ناباروری در آقایان باید به ابتلا به بیماری‌ های خاص از جمله سرطان اشاره کرد، اگر آقایان با درمان‌ های خاص از جمله رادیوتراپی یا شیمی درمانی مواجه باشند احتمال از بین رفتن و کاهش شدید کیفیت اسپرم‌ ها وجود دارد هر چند که ضربه به ناحیه تناسلی نیز بر این مسئله اثرگذار است.

مصرف برخی از انواع داروها و یا استعمال دخانیات در آقایان عاملی جدی برای ناباروری به شمار می‌ آید، واریکوسل نیز می‌ تواند علت دیگر ناباروری باشد و تمامی این موارد حتی به تنهایی می‌ توانند باعث نازایی شوند.

 

تشخیص ناباروری در زنان

تشخیص ناباروری در زنان

تشخیص ناباروری در زنان

متخصصانی که در زمینه زنان و زایمان فعالیت دارند به همه بانوان اعلام می‌ کنند که تا قبل از ۳۰ سالگی یک سال فرصت دارند که برای بارداری اقدام کنند، اما اگر در این یک سال بارداری اتفاق نیفتد می‌ توانند برای بررسی آسیب‌ های احتمالی به پزشک مراجعه کنند.

مطالعه بیشتر  دلایل شایع ناباروری در زنان

اما این فاصله زمانی برای بانوان بالای ۳۰ سال تا ۶ ماه کاهش پیدا می‌ کند اگر بعد از ۶ ماه به نتایج مناسب دست پیدا نکردند و بارداری اتفاق نیفتد باید مسئله را به پزشک اطلاع دهند.

زمانی که افراد با علائم ناباروری به پزشک مراجعه می‌ کنند متخصصان نیز با روش‌ های تشخیصی نوین می‌ توانند بررسی کنند که آیا افراد با نازایی مواجه هستند یا خیر، آزمایش ادرار یا آزمایش خون برای بررسی عفونت و هرگونه مشکلات هورمونی مناسب است البته به این واسطه وضعیت تیروئید نیز ارزیابی میشود و تا حدودی مشخص میشود که علت نازایی چیست.

علاوه بر این نوع آزمایشات تخصصی معاینه لگن و سینه در بانوان نیز کاربرد دارد، البته نمونه برداری از مخاط و بافت رحم برای تعیین تخمک گذاری الزامی بوده و پزشک به این واسطه اطلاعات خوبی کسب می‌ کند.

روش دیگر برای ارزیابی علت نازایی لاپاراسکوپی است، متخصصان می‌ توانند وضعیت اندام‌ ها را بررسی کرده و اگر انسداد یا چسبندگی یا بافت اسکار در شکم و رحم وجود داشته باشد دقیق‌ تر آن را بررسی می‌ کنند و در صورت نیاز شرایط برای ترمیم و بهبود آنها انجام می‌ پذیرد.

استفاده از اشعه ایکس برای تصویربرداری از لوله‌ های فالوپ و بررسی انسداد احتمالی آنها روش موثر و کارآمد است، متخصصان به واسطه سونوگرافی هم می‌ توانند رحم و تخمدان‌ ها را بررسی کرده و این نوع تصویربرداری به صورت شکمی یا واژینال انجام میشود.

ناگفته نماند که هیستروسکوپی و سونوهیستوگرام روش‌ های دیگری هستند که برای تشخیص ناباروری استفاده میشوند.

پیشگیری و درمان نازایی

تشخیص ناباروری در زنان

تشخیص ناباروری در زنان

اگر قصد دارید که در آینده برای بارداری اقدام کنید با روش‌ های موثر می‌ توانید از بروز ناباروری جلوگیری کرده و با دنبال کردن روش‌ های آسان از سلامت رحم محافظت کنید.

اما به یاد داشته باشید که مراقبت از دستگاه تناسلی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ های مقاربتی مسئله مهمی است و به هیچ عنوان نباید خود را در معرض این نوع آلودگی‌ ها قرار دهید و در صورت ابتلا به ویروس‌ های خطرناک از جمله پاپیلوم‌ های انسانی احتمال مواجهه با ناباوری نیز وجود دارد.

مطالعه بیشتر  آی یو دی چیست؟ و استفاده از آن چه عوارضی با همراه دارد؟

مهم است که سالانه به پزشک زنان مراجعه کرده و وضعیت رحم را ارزیابی کنید، هرگونه اختلالی که در قاعدگی اتفاق می‌ افتد را جدی گرفته و برای بررسی آسیب حتماً تحت نظر قرار بگیرید.

مهم است که بانوان و آقایان بهداشت فردی را رعایت کرده و نباید مصرف الکل و انواع دخانیات را به طور مرتب در برنامه خود داشته باشند، همچنین مهم است که از مصرف داروهای غیر مجاز خودداری کرده و زمانی که برای باروری اقدام می‌ کنید به تقویت بدن کمک کنید.

مصرف انواع مکمل‌ ها به طور مرتب می‌ توانید هرگونه کمبود در بدن را جبران کرده و قطعاً در این شرایط با بیماری‌ ها و آسیب‌ های جسمانی مواجه نخواهید شد و در آینده ناباروری نیز موجب نگرانی زوجین نمیشود.

اما اگر پس از بررسی‌ های تکمیلی پزشک متوجه شود که علت نازایی مربوط به زنان است می‌ توانند با مصرف انواع هورمون وضعیت بدن را به حد متعادل رسانده و اگر افراد با آندومتریوز یا چرخه قاعدگی کوتاه مواجه باشند شرایط برای درمان این اختلالات انجام می‌ پذیرد.

روش دیگر برای درمان نازایی تحریک تخمک گذاری است، این فرایند به واسطه دارو درمانی انجام میشود و بانوان می‌ توانند تخمک‌ های فعال و زنده داشته باشند و احتمال باروری را افزایش می‌ دهد.

با این حال مصرف هرگونه مکمل برای افزایش باروری باید تحت نظر پزشک انجام شود و این داروها هم برای بانوان و هم برای آقایان تجویز میشود، اگر عفونتی در ناحیه تناسلی به ویژه در رحم وجود داشته باشد باید پیش از اقدام با بارداری درمان شود با مصرف آنتی بیوتیک می‌ توانید این نوع آلودگی‌ ها را از رحم پاکسازی کرده و عفونت موجود در این محدوده باعث از بین رفتن تخمک و اسپرم نمیشود و یک بارداری موفق را تجربه خواهید کرد.

اگر نازایی مربوط به اختلالات یا انسداد لوله‌ های فالوپ باشد و یا بیماری خاصی در لگن و رحم وجود داشته باشد مهم است که پیش از اقدام به بارداری برای درمان آن اقدام کنید، قطعاً در این شرایط نه تنها وضعیت بدن بهبود پیدا می‌ کند بلکه یک بارداری بی‌ دغدغه و بدون دردسر را تجربه می‌ کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *